BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 29 August 2011

Keperibadian Nabi Muhammad s.a.w.

-Empat sifat terpuji yang dimiliki Nabi Muhammad s.a.w. ialah
(a) berkata benar (siddiq)
(b) boleh dipercayai (amanah)
(c) penyampaian ajaran Islam (tabliq)
(d) bijaksana (fatanah)
- Orang Arab Quraisy mengakui Nabi Muhammad s.a.w. memiliki sifat siddiq semasa berdakwah di Makkah.
-Nabi Muhammad s.a.w. merupakan seorang yang jujur, amanah dan berbudi pekerti. Perkataan dan perbuatan baginda sentiasa dipercayai sehingga baginda diberikan gelaran al-Amin oleh masyarakat Arab Quraisy.
-Panggilan 'al-Amin' ini juga menjadi sebati dalam kalangan masyarakat Arab sehingga nama Muhammad tidak digunakan.
-Sifat inilah yang menyebabkan Siti Khadijah berani menyerahkan modal yang besar kepada baginda untuk menjalankan perniagaan.
-Baginda menyampaikan ajaran agam Islam dengan bersungguh-sungguh selepas baginda dilantik menjadi rasul. Hal ini dilakukan oleh baginda walaupun terpaksa menghadapi pelbagai halangan dan rintangan.
-Nabi Muhammad s.a.w. juga seorang yang pengasih
(a) Sebagai seroang suami, baginda sering membantu isteri menjalankan urusan rumah seperti memasak, menampal pakaiann yang koyak, membersihkan rumah dan menjaga anak.
(b) Sebagai seorang bapa, baginda memberikan pendidikan agam yang secukupnya dan menjadi contoh yang baik kepada anak-anak.
-Baginda mengamalkan cara hidup yang sederhana. Sifat kebendaan dijauhi oleh baginda.
-Baginda juga seorang yang sentiasa merendah diri walaupun baginda berkedudukan tinggi dan dihormati masyarakat. Baginda bergaul dengan semua lapisan masyarakat sama ada yang kaya mahupun yang miskin.
-Baginda seorang yang bersifat penyayang, khususnya terhadap golongan orang tua dan kanak-kanak.
-Nabi Muhammad s.a.w. juga seorang yang bersifat pemaaf. Contohnya, semasa pembukaan semula kota Makkah pada tahun 630 M, orang Arab Quraisy yang telah dikepung diampun dan dibebaskan baginda.
-Nabi Muhammad s.a.w. juga seorang yang mempunyai sifat kepimpinan. Hal ini jelas menonjol ketika baginda berusia 35 tahun apabila baginda berjaya menyelesaikan masalah dalam peristiwa peletakan Hajar Aswad (batu hitam) di tempat asalnya di Kaabah. Hal ini seterusnya dapat memperkukuh perpaduan antara kaum di Makkah.

0 comments: