BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 29 August 2011

4.2 Kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. Sebelum Dilantik Menjadi Rasul

-Nabi Muhammad s.a.w. dilahirkan pada 12 Rabiulawal Tahun Gajah (20 April 570 M).
(a) Muhammad bermaksud 'terpuji'.
(b) Bapa baginda ialah Abdullah bin Abdul Muttalib. Bapa baginda meninggal dunia ketika baginda dalam kandungan ibunya.
(c) Stelah beberapa hari dilahirkan, baginda dipelihara dan disusukan oleh Halimatus Sa'diah.
(d) Ibu baginda, Aminah binti Wahab pula meninggal dunia ketika baginda berusia enam tahun.
(e) Baginda kemudiannya dipelihara oleh datuk baginda, Abdul Muttalib dan kemudiannya oleh bapa saudara baginda, iaitu Abu Talib.
-Nabi Muhammad s.a.w. berketurunan Bani Hasyim daripada kabilah Quraisy.
-Keturunan baginda bermula dengan Qusai bin Kilab yang terdiri daripada pemimpin-pemimpin Makkah yang terkenal sejak kira-kira 100 tahun sebelum kelahiran baginda.
(a) Selain Qusai, keturunan Nabi Muhammad s.a.w. yang pernah menerajui kepimpinan Makkah ialah Abdul Manaf, Hasyim dan Abdul Muttalib. Abdul Muttalib pernah menyelamatkan Makkah daripada serangan tentera bergajah pimpinan Abrahah. Tahun Gajah adalah bersempena dengan peristiwa ini.
(b) Mereka bijak dalam urusan pentadbiran Makkah dan juga mahir dalam selok-belok perniagaan. Kewujudan telaga zamzam berkait rapat dengan sejarah kedatangan Nabi Ismail a.s. ke Makkah.
-Sejak kecil, Nabi Muhammad s.a.w. telah menempuh pelbagai cabaran.
-Baginda pernah melibatkan diri dalam pelbagai jenis pekerjaan termasuk menggembala kambing kepunyaan bapa saudara baginda, Abu Talib.
-Baginda juga berpengalaman dalam bidang perniagaan sejak berusia 12 tahun apabila baginda mengikut rombongan perniagaan bapa saudara baginda ke Syam.
(a) Pengalaman dan peristiwa-peristiwa yang berlaku ketika rombongan tersebut telah memperkayakan kehidupan baginda.
(b) Tanda-tanda kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. telah pun diramalkan oleh Buhaira (seorang Pendeta Nasrani) ketika rombongan itu singgah di Basrah.
-Ketika berusia 20 tahun, Nabi Muhammad s.a.w. telah pun berpengalaman menjalankan perniagaan sama ada secara berseorangan atau berkongsi dengan temannya. 

0 comments: